Study week n Debat Piala UIA

21 04 2006

study week utk student UM berlangsung dr 10-16 April 2006… tapi bagi aku,
aku tak study mana pun… ntah le ek… byk sangat ngengade kat debat kot…

Satay

12 April 2006 – aku pergi ke SMAP Kajang… utk tolong-tolong sikit pembahas
SMAPK tuh… mock la gak dgn kekanak tuh… bosan gak aku nyer presentation…
lepas mock, kitorg pi le makan kat Satay Hj Samuri… okay gak la, tapi aku
rasa satay kat 3rd lg sedap kot… sebab satay Kajang tu mcm masak guna oven
jek… haha

 

Dinner_uia14 April 2006 – aku bertolak ke UIA untuk jadik hakim Interschool Debate UIA
2006… malam tuh
dinner, and dpt jumpe dengan pembahas-pembahas SHAH Pekan… sumer ade…
amin, shafiq, syukri, siddiq, (mane ko ikhwan?!), cik syawal n Zaffan… hahah…
malam yg best, pi sat kat bilik kekanak SHAH Pekan malam tuh, borak-borak n
bincang-bincang tajuk sikit.…

15 April 2006 – pagi tuh ada taklimat utk para hakim… baguih gak, dey’ll
terangkan semula peranan seorg hakim… and banyak gak la tips-tips yang aku
dapat dr depa… trimas diucapkan kepada penganjur… and petang tuh, start le
match pertama aku utk diadili…

MRSM K.Berang lwn SMS Pokok Sena – match ni sengal le plak… obvious gile
satu pihak tu menang… so, aku takde masalah nak hakimi match cenggini…  tajuk plak pasal ICT and modal insan… huhuh

MRSM Muadzam Shah lwn ntah ape ek… – pun sama gak, obvious satu pihak tu leh
menang…. Tajuk entah ape, aku terlupa le plak…

SSP lwn SAM Hulu Langat – dengan tajuk favourite aku, “Negara Maju
Penyumbang Utama Pencemaran Alam Sekitar”… hahah, match ni fight la plak, and
kesudahannya SSP menang dengan juri 2-1….

Malam tu, pas abih tugas jadik hakim, kitorang kuar sat utk minum-minum sikit,
and terjumpe la cikgu and senior STAR… huhuhu

16 April 2006 – tugas sebagai seorang hakim diteruskan…

STAR VS SMS Selangor – ni pun obvious nampak STAR leh menang.. tajuk die
pasal ape ek, aku pun tak ingat gak, tapi pasal politik dunia kot…

SDAR VS SMK Jitra – Match ni mmg sengal tahap dewa… dengan  bebudak SMK Jitra yang sgt lawak gak…
berdebatkan tajuk “Ekonomi Asas Tani Diperlukan”… gitu la kot bunyik tajuk die…
huhhu… SDAR kalah gak dgn SMK Jitra dengan juri 2-1… sian depa…

Petang tu, suppose aku kena jadik hakim, tapi sebab ade urusan sat, aku tak
jadik hakim, and rezekinya aku dapat tgk SHAH Pekan lawan SAM Hulu Langat…
dengan tajuk “Industri Hiburan : Populariti Lebih Penting”… Leh plak satu sidang
ketawa mencapai tahap ultrasonik… hahaha… Alhamdulillah… SHAH Pekan menang le
plak… and lebih manis, dpt top 8 and terus melangkah ke pusingan octo-final
keesokan harinya… so, dengan tangkas, aku balik ke UM utk amik nota utk exam
beb… sebab esoknya nak tolong SHAH…

Donut17 April 2006 – pagi tu SHAH Pekan lawan SMAPL, dengan tajuk “ASEAN Semakin
Huru-hara”…
huhuhu… aku bimbang dengan team SMAPL ni sebenarnya, tapi
Alhamdulillah SHAH menang la gak… and belanja depa Dunkin Donut gitu… and pastu
untuk Suku Akhir, lawan SBPI Gombak, team yang dapat ranking 1st gitu…
and dengan usul “AFTA Membebankan Kita”, perjuangan SHAH Pekan di UIA berakhir…
huhuhu…

Sepanjang jadik hakim di UIA, aku sgt seronok… Thanks to the organizing committee
sebab undang kitorg jadik hakim… juga tak dilupakan kepada kontinjen UM kerana
sudi undang I bersama-sama you all… juga kepada kontinjen bahas SHAH Pekan,
kerana melayan aku dengan baik especially Cik Syawal n En Amin… juga kepada
kekanak SHAH Pekan; Amin, Shafiq, Syukri, Siddiq, and Ikhwan (sengal sungguh)…
korang mmg best.. aku akan sentiasa merindui kalian… and to be honest, berat
hati nak tinggalkan korang and kekanak SMAPK gak, trimas sebab layan aku borak,
sungguhpun kita baru kenal… thanks jugak pada Zaffan, kerana bantuanmu cukup
berharga… juga pada Nizam, thanks kerana sudi angkut aku… and Otel, tahniah
sebab berjaya mendidik anak buahmu menjadi pendebat yang hebat dan pendebat
yang peramah.. hahah… doakan aku untuk exam… adios…


Tindakan

Information

5 responses

19 04 2006
AReZeEm

hahahaha… makan satay kajang jugak. satay tu dh siap. cuma kena panaskan atas tempat pembakar jer… aku rasa satay tu pakai oven jer…. tapi mcm mana pn kuah dia tetap sedap… perghHH!!

19 04 2006
ermasya

exam ali, exam! =) good luck haa. ali, lpas zef dah takdek next year, kurang la umat shahpekan nak berkampung kat moot court dah….

20 04 2006
shalina

chayok2….:P

9 02 2009
muhamad aleiff bin tajuddin

kt mana nak ambik borang untuk bahas piala UIA khas untuk pelajar sekolah menengah. SMS Raja Tun Azlan Shah nak mendaftar.

Ali : Tidak pasti. Kena tanya penganjur la…

5 04 2009
madihah

nk mintak tips2 debat
emm.. lg stu nk tau serba sdikit tntg debat pila uia..
plz..
thanks!

Tinggalkan Jawapan

