Mahasiswa kita, wajah malaysia

4 08 2006

I seek for information in the internet… just nak tambah maklumat tentang isu-isu semasa… barulah membangun sikit jiwa dan minda ini… ye la, sekarang nih kan banyak isu especially pasal isu di Tanah Arab, moga Allah beri sinar kepada penyelesaiannya… tak kurang juga di negara Malaysia tentang isu Dr. Mahathir, then ade pasal Sharifah, and tak kurang hebatnya penangan Akademi Fantasia… suddenly, I come across this article from the internet….

Mahasiswa harap NGO jadi pemerhati pilihan raya kampus


Oleh Nyza Ayob
PETALING JAYA, 3 Ogos (Hrkh) –
Badan bebas serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO)seperti Suhakam, Hakam
dan Suaram diharap dibenarkan menjadi pemerhati dalam pilihan raya
kampus Universiti Malaya (UM) sesi 2006/2007.

Harapan tersebut adalah antara tuntutan dalam memorandum Gagasan
Mahasiswa Universiti Malaya (GMUM) bagi menuntut keadilan, kesaksamaan
dan ketulusan dalam pilihan raya kampus universiti itu tidak lama lagi.

Memorandum sembilan tuntutan itu dikemukakan kepada Naib Canselor UM, Dato’ Rafiah Salim.

Bagaimanapun
menurut wakil GMUM, Abdullah Mohd Salleh yang menyerahkan memorandum
tersebut pagi tadi, mereka hanya dapat menyerahkannya kepada wakil
Rafiah.

Abdullah dalam sidang media di sini selepas penyerahan
memorandum berkenaan berkata, GMUM menaruh harapan tinggi agar
perjalanan pilihan raya kali ini dapat dilaksanakan mengikut proses
pilihan raya kampus yang adil dan berasaskan konsep demokrasi sebenar.

Selain
pemantauan organisasi bukan kerajaan, wakil mahasiswa itu juga menuntut
supaya satu jawatankuasa bebas dibentuk untuk mengendalikan semua
laporan dan ketidakpuasan calon.

Jika sesi pilihan raya lalu,
proses pengundian diadakan di kolej-kolej kediaman, mereka menuntut
agar proses tersebut dilakukan di fakulti masing-masing. Sementara tempat pengiraan undi pula dipusatkan di sebuah kawasan umum.

Dalam
pada itu mereka juga menggesa calon-calon yang bertanding diberi
kebebasan untuk menyampaikan ucapan sama ada di kolej kediaman, fakulti
atau kawasan umum
sepanjang tempoh berkempen tanpa prosedur ketat.

Mereka
juga menuntut agar syarat kelayakan calon bertanding diletakkan supaya
mempunyai pencapaian purata nilai gred kumulatif (PNGK) 2.5 ke atas
berbanding 3.00 sebelum ini.

Memorandum tersebut juga menuntut agar nombor siri pada kertas undi yang dicetak pada daftar pemilih.

GMUM juga meminta tempoh berkempen yang diperuntukkan dua hari sebelum pengundian dilanjutkan selama lima hari.

Jawatankuasa pelaksana juga dituntut supaya mengumumkan peraturan serta berkenaan pilihan raya dua minggu sebelum pilihan raya.

GMUM
menerusi memorandum tersebut juga mengemukakan beberapa isu yang
didapati mencemar proses demokrasi dalam pilihan raya kampus sesi
2005/2006.

Antara yang dibangkitkan ialah pelantikan ahli jawatankuasa induk pemilihan yang tidak bebas dan bersikap memihak.

Mereka
juga menyatakan kesangsian terhadap keanggotaan ahli dalam jawatankuasa
siasatan dan rayuan yang menjejaskan kredibiliti jawatankuasa tersebut.

Mereka juga mendapati penguatkuasaan peraturan pilihan raya
tidak efektif dan profesional
yang mana pengumuman peraturan dan
perubahan tidak dilakukan awal.

Dalam pilihan raya lalu, GMUM
juga mendakwa terdapat calon yang melakukan perbuatan yang melanggar
peraturan pemilihan
. Bagaimanapun penyertaan mereka tidak terbatal
walaupun aduan dibuat.

Pilihan raya kampus UM sesi 2006/2007 berkemungkinan diadakan pada September nanti. – lanh

setelah membaca artikel ini, terus timbul persoalan di benak yang kekadang tak boleh diterima akal

  1. tatkala pihak universiti sedang giat dalam penganjuran konvokesyen, mengapa ada pihak yang sibuk dengan pilihanraya
  2. frasa "tidak lama lagi" menggambarkan sifat nujum pak belalang yang begitu tinggi… seolah-olah tiada apa yang menarik dan dinantikan sepanjang semester satu ini melainkan pilihanraya
  3. hendakkan pemantauan NGO? saya tidak nampak rasional yang begitu mendesak kita untuk melibatkan pemantauan NGO… seolah-olah sekiranya negara M’sia perlukan pemantauan PBB sekiranya diadakan pilihanraya umum… perlu ke?… kenapa isu ini tak timbul 2 atau 3 tahun lepas?
  4. ucapan umum dibenarkan… kalau prosedur ketat sekalipun, jika kita benar, apa yang perlu dirisaukan?… kalau benar niat ikhlas, tak perlu dibimbangkan soal prosedur kerana prosedur akan membenarkan apa yang benar..
  5. kelayakan PNGK minimum dari 3.00 kepada 2.50?… ni satu lagi keterdesakan yang timbul… sudah ketandusan calon ke?
  6. kalau wujud kesangsian, berikan petisyen dan rayuan dengan saluran yang betul… kenapa dibiarkan berbuku di hati?
  7. penguatkuasaan yang tidak efektif? betul juga tu… sebab itu berlaku rombongan cik Kiah beramai-ramai dengan motosikal sambil membunyikan hon…
  8. calon yang melanggar peraturan?… harap semua pihak dapat cermin diri sendiri ye…
  9. berkemungkinan september?… ini memang le satu kebarangkalian yang tinggi… persoalannya, kenapa sekarang ini ditimbulkan? kalau kita tgk AF pun, kita tidak memandang pusingan Akhir siapa yang akan menang, tapi yang dilakukan oleh mahasiswa kita, memandang pilihanraya kampus seawal sesi 2006/2007 bermula…

Terdesakkah kita? atau terdesakkah mereka?





Diriku pasca Debat Alam Sekitar 2006

4 08 2006

Sudah beberapa hari aku kembali dari Pertandingan Debat Alam Sekitar 2006 di USM P.Pinang…. well, ini adalah kali kedua aku menyertai Debat Alam Sekitar ini and sgt banyak pengalaman yang kuperoleh… perjalananku ke Pulau Pinang penuh seribu harapan… diletakkan bersama-sama Shahrizan n Zulfadhli mmg melegakan kerana semua maklum dengan kemampuan mereka…

Das
memulakan rentak pertandingan dengan saringan yang amat getir… kalau pada tahun lepas, Allah memudahkan sedikit perjalanan kami, tapi tahun ini Tuhan memberi dugaan awal yang hebat… menentang USM, UTP, UiTM, UKM, UTM, dan UIA mmg cukup menyemputkan nafas kerana pasukan-pasukan ini bukan calang-calang pasukan… ditambah pula dengan kedudukanku yang diubah dari pendebat ketiga ke kedudukan kedua mmg memerlukan refleks dan penyesuaian yang maksimum… kemudiannya ditakdirkan berjumpa sekali lagi dengan UTP sekali lagi menguji team UM dan di separuh akhir yang getir, dipertemukan dengan UMS yang juga bukan calang-calang pasukan… dan di akhirnya, di pentas kegemilangan Debat Alam Sekitar 2006, bertembung dengan UIA sekali lagi dan di situ akhirnya langkah tersumbang dan tersungkur…

Das2 Apa-apapun, aku bersyukur kerana Tuhan mengurniakan juga nikmat itu padaku… Terima Kasih Tuhan… juga ungkapan terima kasih untuk keluarga; Ibu, Ayah, Kaklong (tq sebab dtg)… juga pada rakan sepasukan; Ijan n Otel kerana sudi menerimaku dalam team kalian… juga kepada barisan pembantu yang banyak membantu; Nining, Nizam, C.Hakim (sori la bebyk), Bidasari n Zahrah… jasa kalian tak terbalas… juga tak dilupakan rakan-rakan di Kolej Kediaman Tun Ahmad Zaidi yang mendoakan aku… kepada pendebat-pendebat IPT yang lain, terima kasih atas sokongan dan dorongan yang diberikan kepada kami….