SMAPK : Apakah hadiah yang saya peroleh?

15 07 2008

Tamat sudah latihan mengajar saya di Sek Men Agama Persekutuan Kajang pada 11 Julai 2008. Pada penghujungnya, saya bertanya pada diri saya, apakah hadiah yang saya peroleh daripada warga SMAPK?

Nyata, hadiah paling besar yang telah saya peroleh adalah memori indah dan kenangan manis sepanjang 10 minggu praktikal saya di SMAPK ini.

The Debaters

Paling memberi makna besar dalam LM kali ini ialah pembahas-pembahas komited SMAPK. Terima kasih buat kalian! Paling terharu ialah apabila kamu semua sudi menerima cikgu yang tiada kaitan langsung dengan sekolah ini. Tahniah juga atas kejayaan yang kamu semua peroleh sepanjang penglibatan dalam dunia perbahasan ini. Walau pertolongan cikgu hanya sekelumit dan kehadiran cikgu hanya fragmen kecil perjuangan kamu dalam mengejar kejayaan, cikgu akan sentiasa ingat! Kepada rakan seperjuangan, Zul Fadhli ; terima kasih kerana mengizinkan aku berkongsi pahit manis perjuangan ini. Terima kasih Mustaqim, Afiq, Hisyam, Rashid, dan Izlan. Tidak lupa kepada Naim, Pyan, Wan, Faris and Syahmi.

The Teachers

Saya juga amat berterima kasih kepada guru-guru di SMAPK, khususnya penghuni-penghuni bilik guru lelaki (yang lelakinya hanya 4 org itu). Pengalaman, tunjuk ajar dan nasihat cikgu-cikgu akan saya ingat sampai bila-bila. Hanya Allah yang dapat membalas jasa kalian menerima saya dan memberikan tunjuk ajar berguna.

4 Neptun

Saya mengajar Mat Moden untuk kelas ini. Apa-apapun, tahniah dan terima kasih kepada kalian kerana memberikan kerjasama terbaik kepada cikgu. Cikgu akui akan kelemahan dan kekurangan cikgu, namun sifat kamu yang lebih penyabar terhadap kelambatan cikgu mengajar itu amat dikagumi. Kepada 4 Neptun, teruskan perjuangan untuk tahun ini dan SPM. Kalau nak jadi nakal pun, jangan menyusahkan orang sudah!

4 Uranus

Awal praktikal, saya diberitahu yang kelas ini perlu ‘dipegang’ dengan betul. Saya terbayang akan kesukaran dan kepayahan mengajar Fizik kelas ini. Nyata sangkaan saya meleset sama sekali. Seluruh penghuni kelas ini memberikan kerjasama terbaik kepada PNP saya, walaupun ada seorang dua yang nakal, walaupun ada seorang dua yang kelam-kabut, walaupun ada seorang dua yang tidak ade modul pelajaran. Haha! Apa-apapun, jangan give up dalam belajar matapelajaran ini ya!

Kenangan Terindah

Tidak salah jika saya katakan bahawa praktikal latihan mengajar saya di Sek Men Agama Persekutuan Kajang adalah kenangan terindah di sebalik pahit getir yang terpaksa saya harungi untuk tahun ini. Saya bersyukur, kerana saya ditakdirkan untuk menjadi seorang guru dan lebih manis, menjalani praktikal di sekolah yang banyak memberi pengajaran kepada saya, baik positif mahupun negatif.

Now we’re back to the beginning
It’s just a feeling and no one knows yet
But just because they can’t feel it too
Doesn’t mean that you have to forget

Let your memories grow stronger and stronger
‘Til they’re before your eyes
You’ll come back
When they call you
No need to say goodbye


Tindakan

Information

6 responses

17 07 2008
Pjoyz

Aku juz kenal unstaz bakru ngan cikgu zuzi jek dalam gambo tuh… huhuhuh… kelas neptune… itulah kelas ku dahulu… huhuhuhu

Ali : Tapi tak sempat masuk 4 Neptun kan?… huhu!… Cikgu Muaidi ingat ko dowh!

20 07 2008
halisya

as a stdnt i feel proud 2 have u as ur stdnt..
but not in ura or evn nept..
huhuhu..
ape pown sesgt trhr sorg ckg bt wordpress tuk stdnt..
THANK YOU!!

Ali : Thanks Rabi! Ini jek yang mampu cikgu buat!

22 07 2008
CivilianEqin

congratz coz da abes mgajar kat SMAPK..
especially congratz 4 ur students’ excellence in debate..
idup cikgu..!
hehe..
pressure gak dok kampus ekk..

Ali : Cikgu Ali ni cemerlang juga ya?! Haha! Relax la, foundation year memang pressure

23 07 2008
zaffan

salam cikgu Ali!..i`m sure you r really enjoying your life…masyaAllah…baguslah! with baju melayu teluk belanga…sungguh Melayu Johor…i like it! hehe…anyway..semoga terus tetap menjadi pendidik anak bangsa mengenal erti kehidupan dan hamba kepada Pencipta.

Ali : Thanks Zaffan. Apa-apa yang kita lakukan, kena ikhlas dan enjoy!

11 02 2009
fath

yup!~
seriously terharu.
thankx alot yek cikgu.
hope pengalaman mengajar di sekolah tu jadi kenangan cikgu sampai bile2.
even cikgu x pena ajar form 5 (2008)
cukuplar dapat lalu sebelah cikgu n bagi salam.
ehe
n semuga cikgu sebagai pendidik always berada di bawah lembahyung rahmat Allah.

Ali : Pernah merasa sekali menggantikan kelas fizik 5 Musytari….

14 10 2009
FITRAH

hehe
kenal ust bakr & ckgu puzi je..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: