Melompat dengan Coca-cola

12 10 2008

Coca-cola 1 tin bersamaan 355ml.

Ia mengandungi gula yang banyak, yang boleh memudaratkan.

Berapa banyak? Tidak diberitahu. Hanya diberitahu kandungan kalori; 42kcal/100ml.

Ataupun, darab 4.18, bersamaan 175.56 kJ/100ml. (1 kcal = 4.184kJ).Maknanya, satu tin cocal-cola mengandungi 632 kJ tenaga.

Anggaplah inilah gula yang harus digunakan supaya tidak memudaratkan. Katakan kita lompat-lompat untuk menggunakan gula ini. Seorang yang berat 75 kg, jika melompat 0.5 meter lawan graviti, kerja yang buat ialah daya darab jarak iaitunya jisimnya darab pecutan graviti darab jarak, atau 75 kg × 9.8 ms -2 × 0.5 m = 367.5 J.

Jadi, untuk menghabiskan gula dalam coca-cola setelah diminum satu tin, die harus melompat-lompat seperti itu 632000 ÷ 367.5 = 1695 kali!

Sumber : Prof Wan Ahmad Tajuddin, Jabatan Fizik, Universiti Malaya.


Tindakan

Information

15 responses

12 10 2008
matjang

nasib baik lah aku x suka coca cola….klu x penat nak kene melompat…huhu

Ali : Kalau tak mahu melompat, bergolek-golek pun jadi la…

12 10 2008
Izzuddin Ismail

sbb tuh laa kalu aku g mcd aku ode milo ais or ribena.. tp gule pon byk gak sbnrnyer…
xcampur ng burger lg. lg byk kalori!!!
tambah lg dgn fries dgn garam yg maha hebat!!
so, pangkah mcD!!!! hahahahah

Ali : Sekali-sekala takpe… kan?

12 10 2008
arbaktun

pakar pemakanan suggest once a week dose of fast food..hehehe…

12 10 2008
arbaktun

so pepandai la kan susun jadual pemakanan anda agar kalori yg diambil digunakan bukan utk disimpan..hehehe…

12 10 2008
syahidah

kami suka makan McD….setelah akk bw blk bubur td..huhuhu

13 10 2008
kudozu

blah la judeng.nak pangkah mcD konon~dominos pe citer?xD

13 10 2008
hilman

kalau lompat parti, nak kena minum banyak coca-cola lah ye? hehe.. terima kasih atas info ini.

p/s: saya boikot coca-cola. =)

Ali : Kalau minum coca-cola, kena banyak kali melompat-lompat parti…

13 10 2008
alberangque

kalau dah tau coca cola tu tak baik jangan ambil. Jangan jadikan minuman untuk breakfast. Dulu ada seorang peace corps (guru dari US) mengajar aku masa sekolah menengah, dia jadikan coca cola itu minuman untuk sarapan pagi. Nasib baik kami murid-muridnya tak tiru apa yang dia buat. Masa itu mana ada info tentang baik buruk coca cola. Tapi selepas satu kes seorang guru sekolah rendah dikesan ada batu dalam ginjalnya dan menurut kata doktor ia ada berkait dengan minum coca cola dengan garam. Jadi kami pun tak nak lagi minum coca cola.

Ali : Itu mesti kurang melompat… haha!

13 10 2008
mucs

sekali sekala takpe kot..🙂 how about once a month?

Ali : Bila teringin sahaja…. Kalau selalu, muak pula… Kalau dah nama melayu, nasi juga tetap dicari.

13 10 2008
mely

sekali sekala teringin gak nak minum coke…selalunyer minum mase makan mcD r..pastu pi tawaf mid valley beberapa kali..ekkeke…rasenyer dah cukup untuk bakar kalori kot..sambil mendukung si kecil aku yang semangat badannyer itu…

13 10 2008
yanML

lompat si katak lompat…

14 10 2008
judeng

erk… kudozu, ape kene mengena mcd ng dominos?? hahaha… Dominos kite bli yg vege… bgos sket.. haha

14 10 2008
mysarah

komen dari blog Pdrof WATWA xla sehebat ali asyraf….walaupun sumber nye dari situ..hahaha…kene suruh Prof “perkemaskan” blog die ni…huhu…

17 10 2008
masy2k

Sila lihat gambar ali dengan gambar masy2k kesimpulan yang boleh dibuat ialah : –

1 Ali Suka Coca Cola

2 Ali Pemalas Nak Melompat ( X Bersenamlah 2 ngorok aje )

3 Masy2k X Suka Coca Cola

4 Masy2k Rajin Melompat

SO

UNDILAH MASY2K HI HI HI

18 10 2008
qdetactive

jangan minum selalu sudah. hehehe..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: