Serabut, kelam-kabut, kalut…

25 10 2008

As you go through life you’ll see
There is so much that we
Don’t understand

And the only thing we know
Is things don’t always go
The way we planned

Petikan di atas ini adalah lirik sebuah lagu. Memang benar apa yang dicoretkan lagu ini.

Hidup sangat kelam-kabut sebenarnya. Semuanya berpunca daripada kerani yang key-in borang permohonan saya untuk posting telah tersilap taip. Teruk sangat ke tulisan saya dalam borang itu? Kesilapan kecil begitu, kesannya begitu besar. No wonder ada tangan budak kecil terpaksa dipotong akibat kecuaian doktor di hospital.

Kesannya, surat saya tidak sampai ke rumah. Lantas saya buat panggilan ke pihak berkenaan, dan disahkan saya mempunyai giliran dalam temuduga itu. Itupun saya dail nombor sejak pagi, petangnya baru mendengar suara.

Satu masalah selesai : saya tahu saya dapat ke temuduga. Surat dari pihak universiti? Nasib baik kakak kaunter fakulti sains tu baik hati, hendak juga tolong saya yang dah kelam-kabut ni. “Selasa nanti, ambil surat ini ya!”

Tetapi, saya tetap kena ambil surat itu, di Putrajaya. Malas nak komen panjang sebenarnya.

Saya bukan tidak tahu perit kerja di sektor awam. Ibu bapa saya juga sebahagian daripada sektor awam Malaysia sejak lebih 20 tahun lepas. Tetapi, pinta saya tolonglah cekap dalam membuat kerja. Alhamdulillah, ibubapa saya tidak pernah tersilap taip, yang boleh membawa kepada masalah begini.

Kalau hendak jadi cikgu, bukan kerana gajinya semata-mata. Kalau hendak jadi doktor, bukan kerana gajinya semata-mata. Kalau hendak jadi kerani, bukan kerana gajinya semata-mata. Ini dikira tanggungjawab sosial juga!

Baru lepas viva, ingatkan boleh rehat sedikit! Rupa-rupanya…