Debat sebagai kehidupan

16 12 2009

Tadi, selepas saya merdeka daripada menjawab mengawas SPM, saya berkesempatan bermain bowling. Dengan anak didik sekolah, mereka kepingin hendak lawan cikgunya. Tidak mengapalah. Memang inilah dunia baru saya. Bila naik cuti nanti, lagi meriah melayan warga sekolah, baik suka mahupun duka.

Maka, saya ingin mengimbas kenangan dunia yang telah saya tinggalkan. Dunia ketika masih menuntut di UM. Atau lebih tepat, semasa bergelar pendebat.

Kerana mulut

Saya berkesempatan berada di UM semasa Pertandingan Debat Diraja tempoh hari. Saya redha terima caci-maki andai dikatakan UM penganjur paling teruk dalam sejarah Debat Diraha. Inilah akibatnya, mem’bakar jambatan’ antara diri dengan pengurusan universiti setelah bergelar graduan.

Tetapi, saya cukup tidak berkenan dengan satu situasi.

Terlebih dahulu, saya mengucapkan ribuan terima kasih buat alumni debat IPT seluruh Malaysia, sekalung apresiasi buat kalian atas sumbangan tenaga menjayakan debat sebagai hakim. Tanpa anda, pastinya Debat Diraja yang tempang itu akan terus lumpuh. Terima kasih.

Hadirnya alumni pendebat ini sebagai tetamu, maka wajib bagi tuan rumah untuk melayan. Namun, harus diingat, tetamu juga perlu untuk menjaga hati tuan rumah. Andai kata kita sebagai tetamu datang ke rumah yang kecil, lantas berkata, “eh, ko tak mampu nak beli rumah besar sikit ke?”, apa pula rasa hati tuan rumah.

Itulah yang berlaku kepada saya. Saya tidak kisah andai kata-kata biadap lazer ini berkenaan penganjuran. Makanan tidak segar, bilik tidak selesa. Tidak mengapa. Tetapi andai bait-bait kata lancang berbaur emosi dilemparkan, pasti penghormatan saya terhadap pendebat alumni ini akan luput. Malah, ada sebahagiannya pernah menjulang Anugerah Kecemerlangan Individu daripada MADUM.

Ada seorang pendebat alumni berkata kepada saya, “Ali, kertas di meja hakim tak cukup la.” Terima kasih daun keladi, kerana maklumkan kepada saya. Tetapi, amat sakit hati pabila ayat itu disambung “… takkan nak conteng kat meja, kerusi, tangan, semuanya… kan?”

Satu lagi situasi, apabila saya berkata kepada sekumpulan alumni pendebat yang sedang sibuk bersidang. “Minta maaf, nak maklumkan yang hakim-hakim boleh tuntut elaun di dewan sebelah dewan utama tu ya.” Ayat lancang yang saya dapat ialah “La… macam budak sekolah pulak nak gerak-gerak ni ek, macam rombongan sekolah pula.” Disambut pula dengan “La, lupa pulak. Cikgu la katakan.”

Sesungguhnya, bergelar sebagai pendebat itu hanyalah sebagai pertandingan. Maka, sindiran sinis, melazer, ayat lancang sekadar semasa perlawanan sahaja. Tetapi, inilah jadinya kalau debat itu sebagai kehidupan.

Tetapi, bukan semua pendebat begitu. Banyak lagi pendebat yang menjaga tutur bicara. Maka kepada alumni pendebat, fikirkanlah. Hormatilah. Kadangkala kita anggap itu gurau biasa, tetapi batasannya perlu dijaga, kerana kita semakin berusia, tutur bicara elok dijaga.

Apresiasi buat warga debat. Dunia debat itu kecil sahaja…


Tindakan

Information

7 responses

17 12 2009
Nurul Asyiqin

sebab tu lidah lebih tajam daripada pedang…
biase la pendebat.. mereka rasa sindiran2 tu satu gurauan yang menyeronokkan.. dia igt semua org ati kering macam dia..

selalu gak terasa gurauan pedas pendebat lain.. huhu

18 12 2009
penamaya

no heart feeling ya pada sesiapa.
cukup-cukup lah fi’il tersebut.

http://penamaya.wordpress.com

22 12 2009
loser

hidup menguasai pengetahuan (baca : sekelumit) membuatkan manusia merasa diri tuhan. walau tidak di ungkap ‘ya, saya tuhan’, tapi relfeknya begitu. komuniti ini begitu sifatnya.

serius. entri ini menyentuh jiwa. kau tabah2 aje.😉

24 12 2009
zarulazhar

semoga saya dijauhkan dari sikap sebegini.tegur andai ia berlaku pada saya dimata anda. cuma mungkin kata2 alumni tidak lebih dari gurauan untuk cikgu ali.jangan ambil hati sangat. gurauan debater mmg mcm nie=)

Ali : Bergurau ada caranya… dah jadi golongan professional…

27 12 2009
nazree

kdg2 mulut kata lain, hati kata lain…
biasa la tu…

anggaplah mereka x sengaja (fikir +ve)… hehe

31 12 2009
che' mat

assalamualaikum wbt,

cuba tengok sekeliling kita. bila seseorang tu dikata mulut laser, punyalah bangga dia, bukannya malu. bila kita mengiyakan yang salah dengan mengatakan mereka bergurau atau tak sengaja bagi pihak yang berkata, bukankah itu mengiyakan sesuatu yang salah? bukan ke sepatutnya kita menegur orang yang berkata salah itu? Lidah lebih tajam dari pedang, memang betul. maka itu, jangan dihunus pedang ke arah orang yang tidak kita pasti bersalah.

pada saya, perkara sebegini, sebaiknya ditegur pada masa itu jugak. perlu dingat, bila orang tuang minyak, jangan kita lontar api. so, kita tegur secara baik, jangan dengan niat nak balas sindir atau memalukan dia. sebut bismillah dan tegur, insyaAllah, dia akan terima teguran kita.

sekian, yang salah itu dari saya saja. wasallam.

26 01 2010
Nasrul

Salam ali…eih silap..cikgu ali..ape kaba? lame x dgr biter besh fren aku nih..

pabila debat sbg kehidupan…aku suke!>…sbb dh lame aku tgk situasi ni ali…sejak zmn aku bsama2 dlm ‘gelanggang’…prestige dan maruah debat jatuh krn mende2 cenggini lah…spttny org yg dr arena debat IPT inilah yg plg sopan dn tinggi integriti nya di luar…sbb die salu berhujah dlm gelanggang dgn perkara yg benar dan penuh berintegriti…..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: