Berbual

20 09 2010

O.M.G!

Saya rasa semua tahu maksud O.M.G. Biasanya ditulis di facebook. Jarang pula meniti di bibir, lainlah kalau orang itu perasan omputih-wannabe. Huhu!

Tetapi, saya lebih suka untuk memerhatikan cara percakapan remaja zaman sekarang, anak-anak murid saya. Kadang-kadang, penggunaan nada dan intonasi tertentu akan melahirkan makna yang sangat unik. Contohnya, “Eh, pinjam kerja sekolah ko, nak salin la. Aku belum siapkan lagi!”. Jawapannya barangkali, “Dah siap plak kerja sekolah aku….” (dengan intonasi yang betul). Jawapan ini sebenarnya membawa maksud, “Aku belum siapkan kerja sekolah lagi la…”

Ada satu lagi yang saya belajar. Berbual. Bukan berbual yang membawa maksud berborak. Bukan yang itu. Contohnya si A mengatakan yang dia akan datang beraya ke rumah si B. Si B memberikan respon, “Jangan berbual lak…”. Maksudnya, jangan sekadar cakap je, tapi tak buat pun.

Tapi saya sangat tidak suka kalau terdengar budak-budak berkata, “Bapak dieeee…….!” . Terasa nak lempang jek!


Tindakan

Information

4 responses

20 09 2010
akak ali

proses urbanisasi banyak mengubah budaya..

20 09 2010
akak ali

semakin leka ngan kemudahan teknologi

Ali : Eh? Kenapa? The point of this entry bukannya yang “O.M.G” tu la…

21 09 2010
akak ali

no what i mean is pengaruh budaya dan persekitaran dan komunikasi kalangan anak bangsa kini..

22 09 2010
mely lyana

ade sorang pelajar aku ni suke sangat cakap OMG ala2 gaya gedik Laura cite upik, abu dan laura tv3 tu..huhuhuhu

Ali : tampar kan jek…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: