Suara Rakyat

16 02 2011

Saya terbaca satu artikel di malaysiakini.com.

Tajuknya menarik perhatian saya. Berkenaan buah fikir Dr Asri, bertajuk Tidak Mustahil Kuasa Rakyat Berlaku di Malaysia.

Dangkal

Bagi saya, komentar ini dangkal. Yang amat. Beliau begitu mendokong ‘kuasa rakyat di jalanan‘ yang pada beliau ‘tidak menggunakan kekerasan‘ dan ‘mereka hanya berbekal tekad dan iltizam untuk mengubah nasib mereka‘.

Beliau menambah dalam komennya, ‘perubahan boleh berlaku bukan dengan cara dulu tapi dengan cara baru, kuasa rakyat turun di jalan tanpa senjata, tanpa peluru dan hanya menzahirkan pendapat mereka‘.

Budak

Biar saya bawakan satu cerita.

Suatu ketika pada tahun 1998, berlaku demonstrasi menegakkan reformasi di Kuala Lumpur.

Tatkala itu, seorang budak lelaki berumur 13 tahun, yang amat meminati sains, berada di dalam kereta, bersama ayah dan ibunya. Niat di hati, ingin ke Planetarium Negara. Menambah ilmu.

Pertengahan perjalanan, bertembung dengan kesesakan lalu lintas. Puncanya? Demonstrasi di Masjid Negara. Budak lelaki itu sudah nampak Planetarium Negara di atas bukit itu, tetapi dek lautan orang ramai di situ, perjalanan tersekat.

Akhirnya, setelah menempuh kesesakan, budak lelaki itu tiba juga di Planetarium Negara. Tiada rezeki. Terlewat. Planetarium Negara sudah tutup. Gara-gara menghabiskan masa menempuh kesesakan demonstrasi jalanan.

Ribuan yang lain

Itu baru kisah duka seorang budak kecil. Bayangkan ribuan lagi impian, cita-cita, urusan, dan macam-macam hal lagi yang tidak dapat diselesaikan, dek kerana ‘kuasa rakyat’ yang menghancurkan ribuan lagi harapan rakyat.

Malahan jika kita intai kes di Mesir, berapa ramai pelajar kita yang terpaksa pulang ke tanah air? Malahan harga minyak, barangan semuanya naik. Pelabur? Sudah tentu akan lari. Kesudahannya, angkara suara rakyat, rakyat juga tanggung peritnya.

Maka saya seru kepada semua. Ini bumi Malaysia, bumi kita. Walau kita disogok dengan berita yang menutupi kebaikan pemerintah dengan kebanjiran hal-hal keburukan seperti penyalahgunaan kuasa, rasuah, penipuan, tidak menunaikan janji dan apa sahaja, jangan kita terperangkap dengan demokrasi barat itu, kononnya untuk menegakkan keadilan.

Rakyat yang sayangkan negaranya, tidak akan sekali-kali mengatakan negaranya tidak subur dan airnya kotor, tidak akan berkata penduduk dan budayanya bobrok, pemerintahnya zalim, dan kedaulatannya palsu.

Jika tanahnya tidak subur, dia akan baja dan suburkan. Jika airnya kotor, dia akan bersihkan. Jika penduduknya bobrok, dia akan atur dan harmonikan. Jika pemerintahnya zalim, dia diinsafkan atau gantikan dengan teratur, dan jika kedaulatannya palsu, dia akan kembalikan keasliannya.

Bukankah sudah lama, guru-guru di sekolah memberitahu bahawa sayangkan watan itu sebahagian daripada iman.

Oh ya, saya terlupa. Budak lelaki yang berumur 13 tahun dalam cerita di atas, itu saya. Terima kasih Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pengikutnya, kerana meleburkan impianku ketika itu.

 


Tindakan

Information

3 responses

17 02 2011
mely lyana

sgt setuju dengan ali…nak mintak share this post kat my blog ye\

Ali : Baiklah…

21 03 2011
akhyar

“sayangkan watan itu sebahagian daripada iman.”

kitab mane awak kutip ni? sesalah ulamak beijtihad,hina lagi manusia yang tak bersumber kukuh dan tak ikut perasaan.

Ali : Senyum.

4 06 2011
Marouanne

Ko kene faham sebab apa rakyat Mesir buat revolusi.Xkan nak biarkan jer pemimpin yang korup cam Hosni Mubarak tu?Nak harapkan demokrasi untuk tumbangkan Hosni?Memang dangkal lah sape yg pikir mcm tu.Student Malaysia kene tempiasnye?Setakat kene berhenti belajar beberapa bulan @ setahun apa yg nak sedihnye kalau dibandingkan dengan beribu-ribu Rakyat Palestin yang terseksa bila rejim Hosni tutup sempadan Gaza tu dan beribu-ribu rakyat Mesir yang hidup dalam kemiskinan.

Pelabur lari?Ko igt skarang Malaysia ni syurga pelabur?Taikun Virgin Airlines, Richard Branson pernah buat kenyataan yang Malaysia patut lebih telus sistem keadilannya, baru pelabur makin ramai nak melabur kt sini.

“Rakyat yang sayangkan negaranya, tidak akan sekali-kali mengatakan negaranya tidak subur dan airnya kotor, tidak akan berkata penduduk dan budayanya bobrok, pemerintahnya zalim, dan kedaulatannya palsu.”

Rakyat yang sayangkan negaranya xkan terima yang negaranya diperkotak-katikkan golongan tertentu.Xkan sebab pemimpin bagi derma rm10k untuk rumah kebajikan ko nak biarkan dia makan rasuah berjuta2?Dah memang tanggungjawab pemimpin untuk berbakti untuk rakyat, dan rakyat x perlu terhutang budi. Kalau dah korup wajib ditentang!

“guru-guru di sekolah memberitahu bahawa sayangkan watan itu sebahagian daripada iman.”
Sebab aku sayangkan negara akulah aku xkan biar golongan makan rasuah, penyelewengan berleluasa sesenang hati je just because jasa2 pemimpin2 terdahulu.Kalau ko biar maknenye ko x sayangkan negara

Ali : Terima kasih kerana menyinggah…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: