Graffiti. Kena atau tidak pada tempatnya?

29 12 2007

Kebanyakan pengguna LRT Rapid KL Aliran Kelana (saya lebih suka memanggilnya PUTRAline), pasti pernah melalui stesen Pasar Seni, antara stesen paling sibuk di rangkaian pengangkutan awam tidak berpemandu ini. Apa yang menarik perhatian saya ialah lukisan graffiti yang terdapat di dinding sungai Klang, betul-betul berhadapan dengan stesen ini.

Grafiti1

Grafiti2

Hasil lukisannya sangat menarik. Ada not RM50, ayat merintih pada Tuhan, Optimus Prime dan Transformers dsb. Tidak dinafikan, manusia-manusia yang menghasilkan graffiti ini sangat kreatif dan bakatnya boleh dikembangkan.

Permasalahannya, adakah ia kena pada tempatnya? Walaupun graffiti yang dihasilkan cantik, saya masih lagi merasakan bahawa ia telah mencacatkan pemandangan ibukota Kuala Lumpur. Mengapa saya berkata demikian? Kerana lukisan tersebut yang tidak ada tema atau keseragaman, jelas-jelas mencerminkan bahawa graffiti tersebut merupakan hasil vandalisma oleh tangan-tangan yang tidak bertanggungjawab.

Apa salahnya jika DBKL mengambil langkah bijak, memastikan kekreatifan manusia-manusia ini tidak disia-siakan. Ambil contoh seperti di Penjara Pudu, membuat mural di dinding penjara. Namun kali ini, membuat graffiti di tebing sungai agar lebih indah dan cantik.

Walaupun saya katakan ia merupakan suatu vandalisma, ia tetap menarik. Haha!


Tindakan

Information

One response

13 08 2010
raduan

ha ha ha ikut suka kamu la bro !

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: