Yin

17 04 2007

Yin
Isu yang memenuhi dada akhbar hari ini ialah tentang kehilangan Yin… huhu… sangat hebat sehinggakan berita Indeks Komposit yang menggembirakan pun tenggelam dek kerana isu kehilangan yang membawa kepada penglibatan polis dan parti politik ini..

apa yang dapat saya gali dan simpulkan, begini…

mungkin ada antara kita terlepas pandang yang bapa kepada Yin ini memang cuai… pernah disebut dalam media bahawa beliau sering hilang dompet, hilang motosikal, hilang handphone… dan akhirnya Allah uji beliau kehilangan anaknya… malah, ini kali ketiga beliau kehilangan Yin, nasib sebelum ini agak baik kerana dijumpai semula… maka kelam-kabutlah beliau meminta pertolongan rakyat malaysia untuk mencari anaknya…

Kemudian, disyakilah pula pasangan Myanmar yang memulangkan anaknya telah memaksa anaknya mengemis… apa yang menghairankan saya ialah begini… disebut oleh kedua-dua ibu bapanya bahawa Yin merupakan seorang kanak-kanak hiperaktif… maka, setelah menyelidiki artikel tentang hiperaktif, maka saya mendapati bahawa kanak-kanak hiperaktif sukar mengikut arahan dan mudah bosan dengan suatu perkara… maka, adakah logik Yin mengikut arahan pasangan Myanmar untuk mengemis?…

dan yang hebatnya ialah pasangan Myanmar ini… kerana jika benar dakwaan tersebut, maka terbukti kemahiran keibubapaan pasangan Myanmar ini… kenapa?… Yin bukan anak kandung mereka… sudahlah hiperaktif, mampu pula dipaksa mengemis… manakala ibu bapa mereka?… bawa anak pergi membeli-belah, ibu bapa sibuk membeli, anak mereka ‘blah’ pun tidak disedari…

belum dikira tentang persoalan ganjaran… seharusnya, jika benar hendak mendakwa pasangan Myanmar tersebut, ganjaran yang dijanjikan perlu diberikan terlebih dahulu… ini sudah jelas mencerminkan sikap pasangan ibubapa Yin yang hipokrit dan munafiq… sekurang-kurangnya, jika pasangan Myanmar itu dipenjarakan, 5 orang anak-anak mereka mempunyai beras untuk disuap, air untuk diminum, baju untuk dipakai…

namun, bukan niat saya untuk menyalahkan ibubapa Yin… apa yang saya ragukan ini tidak pernah ditimbulkan oleh media, maka saya berniat untuk mencambahkan benih agar ia berkembang sempurna menjadi buah fikiran yang terbuka…  ini semua harus dijadikan iktibar kepada semua…


Tindakan

Information

6 responses

17 04 2007
kudozu

haa..1st thing came to my mind ble bc paper haritu ->parent die cuai.agaknye lame sgt try baju tu,anak bosan,trus pegi tmpat lain.warga myanmar tu plak,kurg peka ngan ape yg depa buat,jumpe anak org tp xreport kt balai or mintak org tlg bgtau die jumpe anak org.huu~~mgkin tersentuh tgk anak tu sorg2 agaknye,sbb tu xsmapi ati nak pulangkan balik dlm ms2 terdekat tu.

17 04 2007
adI D dIL

yeah, ali’s rite!
sume pihak pon kna main peranan ekcli. kna tau ape yg ptt buat klo jd yg kehilangan n yg menjumpai. tp aku nk tau lak ape pndgn ko sal cdgn rosmah ‘ikat anak2 dipinggang ibu bapa’ tu.bleh?

17 04 2007
AiNNa

good article….
bagus giler abg ali ni…
siap bleh buat olahan pasal kes…
hebat..hebat…
tabik spring ar!!!

18 04 2007
NuRuL

cmner laa diorg tue leh ade ank ek?? x reti nk jg ponnn..

18 04 2007
Ali Asyraf

huhu… tau takpe… sila tambah komentar… leh membina sikit pemikiran…

19 04 2007
shalina

a ah btul tu..nk menambahkan jg rs xpuas di hati..yela mn xnyer.. nampak sgt yg ayah dia tu cuai pastu skrg leh lak nk dakwa2 org..mentang2lah org yg dia nk dakwa tu org myanmar.. sdgkan dlm ms yg sm dia xsedar tanpa dorg tu anak dia Yin tu xkan idup.. tu xtermsk lg perckpan dtk syahrizat.. menyalahkan org jer.. kalu tau camtu baikla pasangan myanmar tu simpan je anak dorg tu.. geram2.. dan lg satu pasal apa 1 malaysia sibuk cr anak dia.. pasalnyer org kaya.. kalu x.. erm ntahla..apa nk jd dgn dunia skrg.. nmpak gayanya yg kaya semakin kaya n yg miskin… xtaulah apa nk dikata..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: